Related Posts with Thumbnails

Kisah Sedih Fatine dan Cosette Dalam Les Miserables - P1


Selesai menonton Broadway Musical Les Miserables saya lebih tersentuh dengan watak utama Fatine si ibu dan anak Cosette walaupun terdapat beberapa plot yang mengenengahkan watak utama yang lain seperti Jean Vajean, Marius Pontmercy dan Jevert. Kisah sedih sekitar Revolusi Perancis ini mengambarkan sikap bangsa Eropah terutama penindasan yang begitu hebat terhadap golongan petani . Gambaran sedih kehidupan kaum petani dan buruh yang tertindas dan miskin di sampaikan melalui lagu Look Down dengan iringan okestra yang mantap menjadikan penyampaian cerita berbentuk muzikal ini berjaya menyentuh hati penonton. Kisah sedih Cosette di dera oleh keluarga Madame Thenardier yang mempunyai lima orang anak antaranya Azelma dan Eponine. Muzikal menarik adaptasi dari Novel penulis Perancis, Victor Hugo pada tahun 1862. Novel ini dianggap antara novel yang terlaris pada kurun ke 19 .

PLOT SATU

Plot pertama bermula di sebuah penjara di Bandar Toulon di Perancis sekitar tahun 1815 di mana banduan dipaksa menjadi buruh, penceritaan mengenai banduan ini di sampaikan melalui lagu Work Song. Sembilan tahun kemudian, Jean Valjean banduan bernombor 24601 dibebaskan di bawah parol seorang anggota polis bernama Javert . Semasa di bebaskan Jean berjumpa dengan Paderi Digne yang menawarkan bantuan tempat tinggal dan makanan kepadanya. Tetapi Jean membalas kebaikan Digne dengan mencuri wang perak Digne dan melarikan diri, Jean kemudiannya berjaya diberkas polis tetapi Digne berbohong dengan mengatakan Jean tidak mencuri wang nya dan dibebaskan kemudiannya. Atas dorongan dan sikap baik Digne, Jean bertukar watak menjadi seorang yang lebih bersemangat dan bermatlamat. Kisah ini berjaya di sampaikan dengan baik melalui lagu Valjean Arrested, Valjean Forgiven .

Lapan tahun kemudiannya Jean Valjean dikenali dengan nama Monsieur Madalaine memiliki kilang sendiri dan menjadi orang kaya yang disengani. Di sini lah watak Fatine muncul sebagai salah seorang pekerja di kilang Madalaine. Konflik Fatine bermula apabila pekerja-pekerja yang lain mendapati Fatine mempunyai anak haram yang ditinggalkan kepada penjaga dan memberontak untuk dipecat Fatine dan akhirnya Fatine berjaya dikeluarkan dari kilang tersebut. Perang mulut antara Fatine dan pekerja-pekerja ini di nyanyikan dengan baik di dalam lagu At The End of The Day . Perasaan sedih Fatine disampaikan dengan baik melalui lagu I Dreamed A Dream yang menyetuh rasa sedih terhadap nasibnya dan kisah ayah kepada anaknya perempuannya bernama Cosette. Terdesak untuk menyara diri dan anak, Fatine menjual loket dan rambutnya dan menjadi seorang pelacur yangi diceritakan di dalam lagu Lovely Ladies . Fatine kemudiannya di tangkap oleh Javert kerana memukul seorang pelanggan yang bertindak ganas terhadapnya. Fatine di penjarakan melalui lagu Fatine Arrested yang kemudiannya di bebaskan oleh Madalaine dan membawa Fatine ke hospital. Dalam masa yang sama Javert mengetahui Madalaine ialah Jean Valjean yang telah melanggar patrol dan ingin menangkap Valjean semula. Valjean menyerah diri kepada Javert melalui lagu Who Am I ? The Trail . Sebelum menyerah diri Valjean berjanji kepada Fatine yang sedang nazak akibat penyakit tuberculosis untuk mencari anaknya Cosette dalam lagu Come to Me ! Fatine's Death. Valjean berjanji kepada Javert untuk menyerah diri selepas berjaya mencari Cosset tetapi tidak dibenarkan oleh Javert dan menyebabkan Valjean melarikan diri.

Lea Sangola membawa watak Fantine

Di sebuah rumah tumpangan Montfermeail yang diusahakan oleh Thernadies di mana anak kecil Cosette di dera oleh Thernadies sekeluarga. Lagu Castle On A Cloud berjaya menggambarkan penderaan Madame Thernadies terhadap Cosette dengan menyuruhnya mengambil air di dalam gelap dan pada masa yang sama Valjean ternampak anak kecil ini dan membelinya dari Thernadies dengan harga 1500 franc yang diceritakan dengan baik melalui lagu The Waltz of Treachery. Sembilan tahun kemudiannya, Paris berkembang baik dibawah pentadbiran General Lamarque seorang pegawai kerajaan yang menjaga kepentingan golongan miskin di Perancis. Di sini muncul watak pengemis jalanan bernama Gavroche dan dua orang pelajar Marius Portmency dan Enjolras yang sedang berbincang mengenai kebaikan General Lamarque. Dalam masa yang sama lagu The Robbery dinyanyikan sebagai gambaran untuk menangkap Valjean yang melarikan Cosett sembilan tahun yang lalu oleh geng yang diupah Thernadies. Valjean dan Cosett berjaya ditangkap oleh Thernadies ditempat perbincangan Marius dan Enjolras, Marius kemudiannya jatuh hati kepada Cosett dan kebetulan Eponine anak kepada Thernadies mencintai Marius secara senyap. Dalam keadaan kecoh ini, Javert datang membantu Valjean dan Cosett di mana Javert tidak mengenali Valjean yang dicarinya selama ini. Dan perasaan Javert berbelah bagi untuk membantu atas dasar kemanusiaan atau membalas dendam terhadap Valjean. Keadaan berbelah bagi ini disampaikan Valjean melalui lagu Stars.

Lakaran Awal Cosett didera keluarga Thernadies

Pentas diambil alih oleh babak perbincangan politik di sebuah cafe dengan alunan lagu The ABC Cafe - Red and Black . Perasaan Matius terhadap Cosette terus membara walaupun belum mengetahui nama Cossete lagi. Ketika perbincangan di cafe berjalan, pelajar-pelajar ini terdengar tentang berita kematian pembunuhan General Lamarque dan mereka diketuai Marius menggerakkan demonstrasi jalanan dengan menyampaikan perasaan marah mereka melalui lagu Do You Hear The People Sing ? kepada kerajaan yang dikatakan membunuh General Lamarque. Nyanyian Rue Plumet - In My Life oleh Valjean menggambarkan perasaannya untuk memberitahu kepada Cosett mengenai Frantine dan dalam masa yang sama Cosett ingin sekali mengetahui kisah hidupnya dan perasaan terhadap seorang lelaki bernama Matius. Eponine melawan perasaannya terhadap Matius dengan membantu Matius mencari Cosett, Eponine juga berusaha menghalang geng keluarganya untuk memecah masuk rumah Valjean. Plot pertama di akhiri dengan Matius berjumpa dengan Cosett dan membawa Cosett bersama-sama berjuang menentang kerajaan dengan mengadakan perbincangan bawah tanah dan Javert mengintip kegiatan pelajar-pelajar ini yang ingin memberontak. Cerita ini disambung ke plot yang kedua dan ketiga.

3 comments:

Anonymous,  Sunday, September 06, 2009 8:23:00 PM  

Salam..interesting ! Les Miserables antara broadway yang terbaik. Try tengok Miss Saigon arahan Claude Michel Schonberg.

az_abrar Monday, September 07, 2009 10:26:00 AM  

thanks for coming walau siapa pun anda :) Saya tak pernah tengok Miss Saigon. Tapi saya pernah debgar lagu Sun and Moon dari muzikal Miss Saigon. Tak berapa minat dengan jalan ceritanya walaupun ada unsur-unsur sejarah sekitar perang Amerika Vietnam.

Anonymous,  Wednesday, February 13, 2013 2:35:00 PM  

I know this web page provides quality dependent articles or
reviews and additional material, is there any other site which offers these data in quality?
My web blog ; payday loans no faxing

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO