Related Posts with Thumbnails

KIRANYA SAAT ITU BENAR-BENAR TIBA


Sesungguhnya pabila saat itu benar-benar tiba...
Ketahuilah bahawa...
Aku telah dikunjungi Malaikat Maut
Tamatlah rezeki yang dapat ku kaut
Di sinilah berakhirlah nafas yang kuhembus...
Yang tinggal hanyalah sepotong nama
Taulan,
Aku memohon kemaafan dari kalian semua
Walaupun kutahu...terlambat sudah segalanya
Pun begitu...terimakasih di atas segala memori ceria
Wahai sahabatku,wahai kekandaku kak ita..
Halalkanlah makan dan minumku serta segala-galanya
Pahatkanlah detik-detik kegirangan sewaktu kita bersama
Padamkanlah segala duka nestapa yang telah ada
Maafkan juga atas gurauanku yang sumbang di mata
Atau kedapatan hati-hati kecilmu yang terguris
Permergiaan yang abadi ini janganlah dikau tangis
Kiranya saat itu benar-benar tiba
Sudilah kalian semua,
sedekahkan secebis al-Fatihah
Ataupun juga suratul-Yassin penyejuk suasana
Moga rohku dicucuri rahmat dan tenang bersemadi
Wahai bondaku yang tercinta,
Ampunkanlah dosa anakmu
Kiranya aku terkasar di luar sangka
Halalkan juga titisan susumu
Juga rezeki yang dikau suapi
Sehingga ke saat hembusan nafas akhir ini
Sesungguhnya syurgaku di telapak kakimu
Duhai ayahanda yang dikasihi
Maafkan anakmu ini
Tika daku dirundung masalah duniawi
Kau ingatkan aku tentang ukhrawi
Kini ku alami seperti yang dijanji
Keringatmu ku ingati buat dirku ini
Redhalah permegianku duhai ayahanda
Ini janji pasti !
Aduhai saudara-saudaraku,
Andainya saat kematianku telah tiba
Segala yang telah dinamakan ke atas daku
apa jua sekiranya ada
Bahagikanlah seadil-adilnya
Berlandas syara' yang telah tertera
Bahkan sesungguhnya aku benar-benar redha
Andainya kalian semua
Tidak keberatan untuk tunaikan apa yang aku minta
Saat kalian kebumikan jenazahku nanti
Kebumikanlah di sisi adinda yang amat tercinta
Aduhai ,adinda Efendi,neneku serta mereka yang kusayangi
Sesungguhnya aku datang kepada kalian
Untuk berada bersama di alam barzakh
Setelah sekian lama kita dipisahkan
dek ajalmu yang telah menjemput terlebih dahulu
Wahai dunia,
Tiba saatnya aku tinggalkan engkau dan segala isinya
Di alam barzakh tempat perhentian sementara
sementara menunggu masa untuk di hitung dikira
Moga bila saat kematian yang tibaYa Rabbul Izzati.....
Sesungguhnya aku tahu bahawa
terputuslah sudah amalan anak Adam ini...
Oleh itu, aku menadah tangan memohon kepadaMu Tuhan,
Kurniakanlah daku ketiga-tiga perkara itu...
Ilmu yang dimanafaatkan serta amal jariah yang ditempa
Serta juga doa daripada seorang anak yang sholih
June 07

1 comments:

Anonymous,  Friday, June 29, 2007 12:48:00 PM  

Sebenarnya kita semua cuma senafas saja dari kematian..

Seringkali kita lupa dan alpa pada satu ketentuan yang telah Allah tentukan pada setiap hamba-Nya…moga kita semua tidak termasuk dalam golongan orang2 yang rugi…!

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO