Related Posts with Thumbnails

Telusi Animasi



" Ooo...tapi skit yang dia tulis kat sini. Perkataan karisma pun takde kat sini "

" Eh..nama saya lebih kurang dengan perkataan karisma. Karisma tu bermaksud kualiti atau sifat tertentu seseorang yang membuat dia berupaya menjadi perangsang kepada alam dan manusia."

" Ohhh...bencana alam seperti gempa bumi, banjir dan tanah runtuh akan melanda tanpa kita duga lah...? "

" Bukan bencana alam lah..."

" Habis tu alam apa ? Alam maya atau ilmu alam ?.."

" alamak...."


Begitulah bait-bait dialog yang kedengaran menyesakkan jiwa tatkala menonton siri animasi Shin Chan. Dialog antara Shin Chan dan Tukang Gunting Rambut yang berkarisma itu begitu santai dan sedikit humor di dalamnya. Watak Shin Chan ini mulanya terhasil di ruangan majalah harian Jepun, Weekly Maya Action terbitan Futbasha dan mula disiarkan dalam bentuk animasi T.V pada tahun 1992 oleh TV Asahi. Watak ini mula mempengaruhi masyarakat Malaysia sejak di tayangkan oleh stesen t.v tempatan NTV 7 sekitar tahun 2001 sehingga sekarang. Sedar atau tidak, watak-watak animasi dari Jepun ini sedikit sebanyak mempengaruhi tingkah laku sosial anak-anak mahupun ibu bapa itu sendiri. Contoh pengaruh negatif dapat dilihat melalui watak budak Shin Chan ini yang bagi saya mempunyai nilai moral yang rendah melalui komunikasi,ucapan lisan dan tingkah lakunya yang dianggap tidak sopan memungkinkan anak-anak dipengaruhi sentimen nakal ' bukan pada tempatnya'.



"Bertukar....."
"*#?&%@# .. " ( saya tidak faham bahasanya )

Saya ketawa menggeleng kepala melihat telatah anak-anak saudara yang telah pun dipengaruhi oleh watak animate lama dari Jepun iaitu Ultraman. Sungguh saya hanya mengenali Ultraman sahaja tetapi rupa-rupanya Ultraman ini mempunyai bebarapa nama walaupun wajah dan fizikal yang hampir sama. Ultraman Q, Ultra Seven X, Ultraman Ace, Ultra Galaxy, Ultraman Taro, Leo, Dyna, Gaia, Cosmos dan lain-lainnya. Banyaknya ultraman, tentu aman dunia ! Fuh....

Gambaran watak hero yang dimainkan oleh ultraman menentang kejahatan raksasa yang mengancam tamadun manusia membawa satu sisi nilai positif kepada anak-anak yang secara langsung mendidik mereka merasa sesuatu yang bersifat jahat itu perlu ditentang tetapi sayang fantasi yang berlebihan di dalam animasi ini akan menutup sisi positif tadi. Apa yang membimbangkan ialah pemikiran dangkal anak-anak akan terbentuk apabila mereka melihat seorang pencuri ( penjahat ) yang memakai kostum ultraman lalu dianggap hero masyarakat . Di sinilah pentingnya peranan psikology kanak-kanak dimainkan.



Bukanlah semua animasi itu membawa kesan negatif kepada kanak-kanak. Sesuatu yang baik dan positif perlu diperluaskan dan dinilai dari sudut yang lebih besar. Semangat kekeluargaan, persahabatan dan kemanusiaan yang ditunjukkan oleh animasi merupakan satu wadah didikan yang baik untuk anak-anak. Muzik, nyanyian dan lukisan merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang berkesan dewasa ini. Saya sendiri menyukai kaedah pembelajaran seperti ini kerana memudahkan penghafalan sesuatu yang berbentuk ilmiah.

Menghafaz Nama-nama Nabi, Malaikat, Sifat 20, bulan-bulan Islam dan sebagainya melalui kaedah nyanyian yang disampaikan oleh Raihan dan Yusuf Islam amat membantu kaedah pendidikan kini dan ianya amat berkesan membawa impak yang positif. Mungkin kaedah pembelajaran inilah yang cuba disampaikan oleh Josh Seling melalui watak-watak yang dimainkan di dalam animasi The Super Singing Wonder Pets atau secara ringkasnya Wonder Pets. Watak seperti Linning The Guinea Pig, Turtle Tuck dan Ming-Ming Duckling yang merupakan rakan sekelas, berkerjasama membantu haiwan-haiwan lain.



" Maklang..adik nak jadi macam Wonder Pets ! " Danish, anak saudara saya berumur 3 tahun begitu teruja ingin menjadi seperti Wonder Pets.

" Hah..Wonder Pets ? " saya belum pernah mendengar mengenai Wonder Pets. Takut dan risau dengan apa yang diluahkan Danish akhirnya memungkinkan saya menonton animasi ini.

Melihat bebarapa jenis binatang yang berada di dalam kelas menerima panggilan telefon dan terus menyanyi,

" Telefon.....telefon berbunyi "
" Telefon..kami datang "
" Ada haiwan dalam bahaya "
" Ada haiwan dalam bahaya "
" Ada haiwan dalam bahaya di sana..."

Lalu, geng Wonder Pets melihat seekor anak Flamingo terperangkap di dalam paya lalu menyanyi..

" Itu anak Flamingo, terperangkap di dalam paya.."
" Ini serius"
" Mesti tolong dia "
" Selamatkan anak Flamingo "

Mereka ( Wonder Pets ) terjun ke dalam kotak dan menukar pakaian penyelamat sambil menyanyi

" Linny..."
" Tuck..."
" Dan Ming-Ming juga "
" Wonder Pets datang membantu..."

Wonder Pets membina flyboat dengan nyanyian selingan

" Apa yang penting ? "
" Kerjasama "
" Apa yang penting ? "
" Kerjasama "

Saya tertawa sebentar mendengar Danish menyanyi sambil terkebil-kebil menonton bersama. Setelah anak Flamingo diselamatkan, ibu Flamingo terus mengucapkan terima kasih kepada Wonder Pets. Expresi kegembiraan mereka dinyatakan dengan nyanyian

" Wonder Pets ! Wonder Pets dah berjaya membantu anak Flamingo dalam kesusahan "
" Kami tak besar "
" Dan kami tak kuat "
" Bila bekerjasama semua jadi mudah "
" Hey..Wonder Pets...Wonder Pets ! "

Mereka kembali ke sangkar masing-masing di dalam kelas tadi. Danish menepuk tangan, melompat-lompat kerana berjaya menyelamatkan anak Flamingo. Saya senyum...dan anda sendiri dapat menilainya dari sudut pandangan tersendiri melalui nyanyian animasi ini.

Animasi...jangan melatah malahan fikir dan telusi sifatnya dari pelbagai sudut demi ummah mendatang.


0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO