Related Posts with Thumbnails

Walimah Sahabat's


Belum terlambat bagi saya mengungkap kata-kata tahniah dan rasa gembira dengan perkahwinan dua orang sahabat ( adik beradik lain ibu dan bapa ). Dekma & Ust.Taufik, K.Wani & Ust. Ubais, K.Dayah & Akh Rashid. Semoga rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t sentiasa dilimpahi buat ketiga-tiga pasangan ini. Mawaddah warahmah bisa terurai dengan ikatan suci penuh barakah.
Teringat kata-kata Kak Dayah semasa usrah yang lalu, jangan cuba menampah nanti terlekat sudah bila belum waktunya . Maka, yang indah itu hilang seri yang mendatang jadi peri,rosak ummah kerana nafsi-nafsi .

Tahniah buat sahabat Siti Fatimah Hidayah dan pasangan Ustaz Taufik

Cinta yang terhasil dipendam antara dua jiwa, membiarkan syariaat terjaga lagi maha terpelihara. Takut-takut nafsi ini jadi mengada-ngada lalu yang kecil di jaga penuh berhati-hati tetapi yang besar dilanggar sesuka hati. Biarlah cinta dari awal hingga akhir kerana cinta itu milik Allah selayaknya.

Ada permata di dalam tangan,
Dibungkus dengan kain baldu,
Jika bercinta menyesal jangan,
Ada rang tua sembunyi rindu

- Azizi Abdullah - Sangheeta



Tahniah buat sahabat Nisa' Kak Hidayah dan Akh Rashid

Sesak juga saya melihat kesibukan bermacam-macam sebelum sahabat-sahabat ini mengikat cinta bersama pasangan masing-masing. Manakan tidak, segalanya seperti serba tidak lengkap, padahal bagi kami yang melihat rasa seperti mudah, Tetapi realiti bagi yang berkahwin, semuanya melalui saat-saat sebegini. Itu ini begitu begini......


Harban Dewa anaknya Zanggi
Manis rupanya elok bercahaya
Jika perempuan taatkan laki
Beroleh syurga jannatul Mahwa

Kelat sekali buat peria
Kelatnya kurang buah dibelah
Taatkan laki beroleh syurga
Taat mutlak semata kepada Allah


- Pantun Adat-

Biarlah perkahwinan ini menjadi satu titik tolak perubahan yang terbaik, bukan sekadar untuk diri sendiri bahkan untuk setiap makhluk yang berada di sisi . Perubahan yang baik merupakan salah satu hikmah dalam perkahwinan. Jika sebelum ini hanya memikirkan keadaan diri bahkan diri sendiri pun tidak difikirkan ( kesihata, kewangan, dan lain-lain ) bukanlah perkara penting untuk diri tetapi kini semuanya serba penting dan perlu difikirkan. Perubahan-perubahan positifi ini hanya terhasil jika dipaksa atau terpaksa dengan situasi. Indahnya hikmah perkahwinan itu.



?

Masih menunggu foto Kak Wani & Ust. Ubai


Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan

- Filem P.Ramlee - Gurindam Jiwa 1966 -


Gembira melihat sahabat-sahabat berjaya menunaikan salah satu syariat dalam agama dengan hikmah perkahwinan ini terjaga dan terpelihara. Hasilkan pengertian " Allah menjadikan manusia berpasang-pasangan. Menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina " dengan lahirnya sefahaman antara satu sama lain, eratnya silaturahim antara kedua-duanya dan moga melahirkan zuriat pembela agama. Tahniah !

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO