Related Posts with Thumbnails

Kisah Orang Maya


“Actun Tunnichil Munnan” saya tertawa menyebut perkataan Mayan berbelit-belit itu. Entah macam mana pagi ini saya dipaksa menyebut beberapa perkataan dari bahasa Maya yang bagi saya agak asing lagi menyusahkan.


Berkenalan dengan seorang sahabat dari Belize yang selalu menceritakan kisah zaman pra sejarah Columbia – Amerika menjadikan saya seorang yang cuba berfikir dan terfikir mengenai zaman bangsa ini. Actun Tunnichil Munnan ini merupakan sebuah gua yang terletak di negara Belize dan berhampiran dengan San Ignacio Gayo.


Gua yang terkenal dengan kisah orang-orang Mayan yang hidup di era Maya. Jika kita pernah menonton siri Heroes , terdapat seorang watak wanita Mayan di dalam drama tersebut. Sahabat saya yang dipanggil dengan gelaran Sis Bee ini amat sukakan madu dan menghafaz surah-surah Al-Nahl. Antara sebab pencetus keislamannya adalah kerana tertarik mendengar surah Al-Nahl sehinggakan nama kristiannya ditukar kepada nama Nahla. Saya mencatat setiap cerita yang disampakan kepada saya denga berhati-hati supaya catatan saya ini

mampu memberi dan menaikkan semangat saya bahkan menjadi salah satu sumber ilmu yang amat bernilai. Kisah Mayan yang diceritakan kepada saya merupakan antara intipati perbualan kami yang sangat saya hargai.





Katanya kaum Maya masih banyak terdapat di sepanjang semenanjung Yukatan, Guatomala, Belize , Honduras dan sebahagian kecil di kawasan-kawasan terpencil Amerika Latin. Sejak 3000 tahun yang lalu kaum Maya menjadi salah satu kebudayaan penting zaman Pre Kolumbia Meoamerika. Diceritakan dengan hebat tentang kehilangan bangsa ini oleh beberapa pengkaji sejarah tetapi sebenarnya masih ramai lagi keturunan kaum Maya di bumi ini, malahan bahasa dan budaya mereka acap kali dapat di dengar di sesetengah rumah penduduk di bumi Amerika Selatan kini.


Kaum Maya seperti juga kaum-kaum semasa awal peradaban dunia yang terkenal dengan bahasa, budaya, seni , kepercayaan dan teknologi tersendiri. Kejayaan bangsa ini menulis buku-buku sastera dan akademik di dalam bahasa sendiri amat membanggakan tetapi sejak penjajahan Sepanyol di bumi Maya menyebabkan hampir keseluruhan buku-buku mereka di bakar atas arahan Paderi Sepanyol.


Pada kurun ke 9 , kebudayaan Maya mulai merosot akibat krisis peperangan dan bencana alam dan akhirnya mulai hilang di peta dunia selepas penjajahan Sepanyol sekitar 1697 dan mulai di kesan tinggalan Bandar ini oleh seorang pegembara dan pengkaji sejarah Amerika yang terdengar mengenai kota tinggalan sejarah di dalam hutan dan secara serius mengkajinya.


Seronok saya mendengar dia bercerita tentang kisah kaum Maya ini tetapi saya lupa untuk memastikan adakah dia seorang yang berketurunan Maya ataupun tidak. Apa yang lebih penting bagi saya kini untuk mengetahui kisah misteri yang selalu terjadi terhadap kaum Maya. Adakah cerita-cerita sihirnya seperti di dalam drama Madelin atau watak-watak lucu pengamal ilmu hitam seperti yang di ceritakan di dalam buku karya Neil Gailman. Saya masih tunggu cerita sahabat Belize yang mungkin seorang Maya.....

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO