Related Posts with Thumbnails

Berbahagialah Para Wanita

Assalamualaikum, semoga kita diberi kesihatan dan kecerdasan oleh Allah pada hari ini.



Allah menciptakan lelaki dan wanita dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing. Allah Maha Mengetahui apa hikmah segala ciptaanNya. Hari ini kita ambil sedikti kesempatan untuk memikirkan kelebihan-kelebihan wanita.



Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. : )



Wanita mesti taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada bapanya. Bukankah para ibu adalah seorang wanita? : )



Wanita menerima pusaka kurang daripada lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka lebih daripada wanita tetapi perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak. Siapa lagi untung? : )



Wanita bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk Allah, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun Allah. Anak-anak pula kena mengutamakan ibu mereka 3 kali lebih utama daripada bapa. : )



Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 jenis wanita: Isteri-isterinya, ibunya, anak-anak perempuannya dan saudara-saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki: suaminya, ayahnya, anak-anak lelakinya dan saudara-saudara lelakinya. : )



Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: Sembahyang 5 waktu, puasa bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya. Mudah kan? : )



Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. MasyaALLAH... sayangnya ALLAH pada wanita. : )



Hebat-hebatnya kelebihan wanita.


* Sekadar copy n paste dari internet

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO