Related Posts with Thumbnails

Marius Dalam Di lema Antara Thernadier atau Valjein - Plot II Les Miserables


Plot II

Lapan tahun kemudian, Friends of ABC dan Thernadier iaitu anak sulung Gavroche telah merancang mengadakan revolusi anti Orielanist pada malam pemberontakan Paris 1832 berikutan pembunuhan General Lamarque . Matius Pontmercy telah di buang oleh keluarganya atas sikap dan pandangan liberalnya. Selepas kematian bapanya Kolonel Georges Pontmercy . Marius di minta untuk membantu Thernadier di mana Thernadier pernah membantu Georges ketika di Waterloo.

Padahal Thernadier menipu Georges dengan mengatakan dia seorang sarjan demi menyelamatkan diri daripada di tangkap atas tuduhan merompak se
belum ini. Semasa di Luxemborg Gardens, Marius telah jatuh cinta kepada Cossete yang semakin dewasa dan cantik. Thernadier telah berpindah ke Paris dan mengubah nama kepada Jondrette dan menetap di Garbie House yang kebetulan di duduki oleh Valjean dan Cossete selepas melarikan diri dari Thernadier Inn di mana dalam masa yang sama Matius menetap di sebelah bilik Thernadiers.

Pergerakan Anti Orienlanist di Pemberontakan Paris 1832


Epopine yang kini menjadi pengemis telah mengemis di kawasan kediaman Marius. Demi mendapatkan sedikit wang daripada Marius, Epopine berusaha meraih simpati Marius dengan membaca buku The Cops Are Here secara kuat dan teliti . Marius berasa simpati kepada Epopine dan memberi sedikit wang kepadanya. Setelah Epopine pergi, Matius mendapati Valjean dan Cossete menetap di tempat yang sama. Thernadiers juga mengetahu Valjean dan Cossete tinggal di tempat tersebut dan mengupah Patron Minnete seorang pembunuh dan perompak untuk mengasai Valjean . Marius yang mendengar rancangan Thernadier mengambil keputusan melaporkan perkara tersebut kepada Javert dan bergegas pulang ke biliknya sementara menunggu Javert dan anggota polis yang lain datang.

Sementara itu Valjean yang telah pulang ke biliknya telah di belasah oleh Patron Minnete dan Thernadier,
ketika itu Matius yang berada di bilik sebelah mengetahui bahawa Thernadier merupakan orang yang dicari atas wasiat ayahnya. Matius berada dalam dilema di dalam membantu Valjean dan tidak mengkhianati Thernadier. Matius kemudian mengambil buku yang di baca Epopine sebelum ini dan melempar ke dalam bilik Valjean, menyedari mereka di perhatikan Thernadier dan Patron Minnete ingin melarikan diri tetapi sempat di tahan oleh Javert dan anggotanya. Melihat Javert, Valjean menyusup secara perlahan dan melarikan diri sekali lagi daripada Javert.


0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO