Related Posts with Thumbnails

SAIYYIDAH FATIMAH BINTI SAYYIDINA HUSAIN RA

Diriwayatkan oleh Muslim, At Tirmizi dan An Nasaie daripada Zaid bin Arqam bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda " Aku ingatkan kamu kepada Allah supaya mencintai ahli keluargaku "





Saiyyidah Fatimah binti Sayyidina Husain RA


Saiyyidah Fatimah binti Sayyidina Husain RA dilahirkan pada 40 Hijriah di Madinah Al Munawarah adalah saudara kepada Sayyidah Sukainah An Nabawiyah. Ibunya adalah Ummu Isshaq At Taimiyah binti Thalhah bin Abdullah ( menurut penyelidikan Al Baghdadi )

Dialah orang yang sangap mirip dengan neneknya, Saiyyidah Fatimah Az-Zahra. Seorang yang fasih, pujangga, pemurah dan selalu beribadat. Anak-anak yatim yang kehilangan orang tua mreeka di dalam petermpuran Karbala atau sebaliknya , semuanya akan berkumpul kepadanya untuk mendapatkan kasih sayang daripada cicit Rasullulah s.a.w ini.

Para sejarawan mengatakan bahawa anak-anak yatim yang perempuan mengikut serta Saiyyidah Fatimah ketika berhijrah ke Mesir dan oleh kerana itulah beliau degelar Ummul Yatama iaitu ibu anak-anak yatim.

Saiyyidah Fatimah telah meriwayatkan beberapa hadith dari kakaknya daripada ayahnya, Saidini Husain RA dan makciknya Saiyyidah Zainab binti Ali dan juga daripada Abdullah bin Abas, Bilal bin Rabah dan lainnya sedangkan yang meriwayatkan darinya sendiri ialah anak-anaknya.

Sayyidah Fatimah binti Sayyidina Husain RA wafat pada 11o Hijriah dan di makamkan di kaki bukit Muqatam di Mesir ( dari penyelidikan Syeikhul Islam Al Ahjuri dan dikuatkan lagi oleh Khuthuth Syihab Al Auhadi. Makamnya pernah diperbaiki sekolompok orang dan diantara yang terakhir membaikinya adalah Abbas Helmi II dan Abdul Rahman Katakhda.


credit : Buku Menjejaki Maqam Ahli Bait Rasullulah di Mesir m/s 150-151

0 comments:

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO